Nakke Ryg Smerter
  • Ondt i ryg
  • Ondt i nakken
  • Belastninger
  • Smerte lokalisering
  • Refereret smerte
  • Effektiv massage og kropsterapi
  • Kropsanalyse og holdning

40 55 88 99 | Frederiksberg alle 39a

Nakke og ryg smerter

Ondt i ryg og nakke?

 

Du kender det sikkert. Nakken eller ryggen der gør ondt. Hvad end vi er i bevægelse, sidder eller ligger ned, så sidder den der. Smerten.

"Mobil-nakke" eller "Turtle-neck" er nogle af de kendte navne til nakken som efterhånden udvikler sig til at kigge mere og mere nedad.

 

 

En hårdt belastet ryg

 

Ryggen er også alt for anstrengt for utrolig mange af os,

alt for meget af dagen. Vi er skabt til at bevæge os

eller ligge/sidde når vi spiser og sover. Det er absolut ikke

tilfældet i dagens Danmark. Vi sidder for meget og vi

sidder forkert. Et program fra et gammelt radio podcast,

forklarede smukt, hvordan vi bør siddde.

80% af alle voksne oplever i livet rygsmerter, 10% bliver kroniske.

 

Når du sidder

 

De to fremspringende knogler, kaldes sædeknuderne. De skal være helt ude til stole kanten. Fejlen er at vi sidder helt tilbage, og det er helt forkert. Så hviler hele baglåret på stolen. Lårene skal gerne være pegende nedad mod gulvet, for det vil automatisk rette op i ryg og hofte.

 

Ryggen holder sammen på dig

 

Det er her alle afgangene til resten af kroppen springer ud via nerveplexer og baner.

Ryggen og nakken skal gerne have naturlige kurver som danner en "S-form". Det er i alt for høj grad mange som har for store svej i nakke og lænd (Kyfolordose) eller helt flad ryg (flat-back). Ubalancer i ryggen kan skabe ravage i muskler, sener, led, nerver osv og det giver smerter.

 

Refereret smerte

 

(Referred pain). Det vil sige at smerten kommer andet steds fra, end hvor du mærker den. Organerne i kroppen kan sidde i klemme, være belastede og dermed sende nervesmerter videre til ryggen hvor vi mærker den. AV for pokker.

 

Så hvad kan du gøre?

 

Jeg kan guide dig til mine behandlinger.

Ovenover fik vi lige fat i arbejdsstillinger og det handler meget om at rette op. Tjek kropsanalyse/kropsholdning.

Der ud over skal det jo siges at kost påvirker vores organer, som benzin påvirker en bil. Gode strejk og afspændinger får væv og muskler til at slappe af. Selvfølgelig er bevægelse i hverdagen helt afgørende for generel sund ryg. Det gør underværker.

Yoga og meditation er ikke "bare". Det skal læres og kræver mange år. Det er påvist at der direkte kan spores forandringer i hjernen hos meditative mennesker hvilket pårivker kroppen. Aktiviteter på cykel og i vand er også lindrende da det er vægtløs tilstand og gør godt for muskelaktiviteter og led.

 

Belastningen pr. gradtal i nakken, når vi kigger ned på mobilen er ca:

4,5kg oprejst.

12kg ved 15 grader.

22kg ved 45 grader.

27kg ved 60 grader.

Tlf 40 55 88 99

 

Adresse Frederiksberg 1820,

Frederiksberg allé 39a

 

Email siba@ret-op.dk